بررسی ساختار پاردایم مکان در هنر ایران پس ازاسلام با نگاهی به نقاشی ایرانی
نویسنده
چکیده مقاله:
علیرغم طولانی بودن تاریخ ایران شاهد نوعی پیوستگی و عدم انفصال در دستاوردهای فرهنگی آن هستیم.در مورد هنر میتوان چنین فرض کرد که در پسزمینه تحولات ، پاردایمهای فراگیر و مستمری وجود دارند که تشکیل دهنده چارچوب اصلی اندیشه هنرمندان بوده، و مانع انقطاع میان دورهها هستند. از مهمترین الگوها دریافت مکان است. مکان و زمان که ساختار هنر ایران را تحت تاثیر قرارمیدهند، خود بین دو محور هویت و فرهنگ شکل گرفتهاند. این مقاله بر آن است تا با پاسخ به این پرسشها که پاردایم مکان چیست و از چه ساختاری برخوردار است، به هدف پژوهش که تبیین چگونگی بروز و تاثیر آن در هنرنقاشی بپردازد. نتیجه این پژوهش تحلیلی، توصیفی، با بررسی اسناد مربوط و نمونه های دردست و اطلعات کتابخانهای روشن میکند که ساختار پارادایم مکان از باورهای عامه، فلسفی، دینی، اساطیری شکل گرفته و نقاشی ایرانی ، متضمن سه دوره اصلی غیرمادی، اساطیری و مادی است.
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملنگاهی به نقاشی واقع گرا در آمریکا
در نیمه دوم قرن بیستم، گرایشهای مختلفی در هنر آمریکا پدید آمد که از مهمترین آنها می توان به فتورئالیسم (واقعگرایی عکسگونه/ فراواقعگرایی) اشاره کرد. توجه گروهی از هنرمندان به سنتهای رئالیسم و مسائل روزمره زندگی، موجب تشکیل جنبشی در عرصه هنر شد که خود، احیای دوباره نقاشی بود. بازگشت به عرصه رنگ، بوم نقاشی، قلممو و طراحی به شیوهای بسیار دقیقتر، در فتورئالیسم ظهور کرد. پیدایش این گرایش هن...
متن کاملاستحالۀ نقشمایههای تصویری ـ دیداری به نقشمایههای نوشتاری با نگاهی به هنر زیورآلات معاصر ایرانی
زیورآلات معاصر در جایگاه هنر عینی و کاربردی، در پیکره خود علاوهبر نقشمایههای تصویری، دربرگیرنده نقشمایههای نوشتاری است، چنانکه پیکره زیورآلات بهمثابۀ بوم نقاشی به بازتاب روایتهای کلامی میپردازد. نقشمایه ﺷﺪن ﻧﻮﺷﺘﺎر به دنبال استفاده از ﻧﻘﻮش ﺳﻨﺘﯽ ﻫﻨﺮ اﯾﺮان و ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﻋﻨﺎﺻﺮی از ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎمة اﯾﺮاﻧﯽ و تایپوگرافی ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﯽ از طراحان زیورآلات معاصر ایرانی با تأکید فراوانی در دهههای اخیر مور...
متن کاملمشارکت نقاشان در فعالیتهای جمعی جامعه هنر نقاشی ایران
هنرمندان نوآور نیاز به نهادهایی دارند که آفرینشهای نوآورانه آنها را حمایت کند؛ آنها با فعالیتهای جمعی، جهت تأسیس اجتماعات، گروهها و انجمنهای هنری به این تأیید، تثبیت و حمایت دست مییابند. اما فعالیتهای جمعی در هنر مدرن با موانعی مواجه است؛ موانعی همچون انزواگزینی رومانتیک هنرمندان و حاشیهنشینی آنان در ساختار جامعه که از مشارکت آنها در فعالیتهای جمعی میکاهد. از این رو در مقاله حاضر به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 52
صفحات 53- 73
تاریخ انتشار 2018-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023